Saturday, February 7, 2009

KENTANG KEBEBASAN..

Suatu ketika dahulu, ada seorang guru yang meminta murid2nye utk mbawa 1 kantung plastic jernih ke sekolah. Lalu, ia meminta setiap seorang drpd mrka utk mmasukkan bbrp kentang didlmnya. Stiap org dminta utk mmasukkan sbiji kentang utk stiap org yg tdak mahu dmaaafkn.Mreka dminta utk mnulis nm org yg enggan dmaafkan itu. Ada bbrp org drpd kanak2 tsebut memiliki kantung yg ringan, namun byk juga yg memilik plastic dgn berat yg blebihn.
Mrka dminta utk mbawa kantung jernih itu ke mana2 shj mrka pergi slama seminggu genap, tak kira siang atau mlm. Pendek kata, kantung itu harus ada disisi mereka kala tidur, dletakkan dmeja saat blajar dan djinjit sewaktu bjalan. Lama2, keadaan kenfang itu menjadi tak mnentu. Byk yg smakin membusuk dan berbau. Hamper semua murid2 bkenaan megeluh dgn tugasan yg dberi oleh guru mereka itu. Akhirnya, waktu 1 minggu selesai. Dan hamper semua murid2 itu mmilih utk mbuangnya drpd terus myimpannya.
Tugasan ini stidak2nya mberi pgajaran kpd anak2. suka duka smsa mbawa kantung yg brt menjelaskn kpd mreka bhwa mbawa beban itu ssungguhnya sgt tdak menyenangkan. Memaaffkn sbnrnya adlh pkerjaan yg lbih mudah drpd mmbawa beban itu ke mana shja kaki mlangkah.. ini adlh sbuah prumpaan yg baik ttg harga yg perlu kita byr utk sbuah kepahitan yg kita simpan. Dan dendam yg kita genggam trus mnerus.. getir, berat dan meruapkan aroma yang tidak menyedapkan.barangkali, itulah nilai yg kita dpt saat memendam amarah dan kbencian..
Kita sering bfikir, memaafkan adlh hadiah bg org yg kita beri maaf. Namun kita harus kembali bljr bhwa pmberian itu adalah juga hadiah buat diri kita. HADIAH UTK SEBUAH KEBEBASAN.. KEBEBASAN DR RASA TERTEKAN, RASA DENDAM, RASA AMARAH, DAN KEDEGILAN HATI

No comments:

Post a Comment